PŘÍRODNÍ AKVÁRIUM

Představte si, že se jste na procházce v přírodě.  Někde z vrcholku kopce se vám otevře výhled do krajiny. Krása přírodní scenerie vám vezme dech a vy se ten okamžik rozhodnete zachytit a scenerii  si vyfotíte.  V pohodlí domova si chcete tu krásnou vzpomínku oživit a nedočkavě si fotky prohlížíte. Krajina na fotce ale vypadá nějak jinak než ve vašich vzpomínkách a už to prostě není ono. Čím to je, že fotografie krajiny nebo jakékoliv jiné scenerie může na naše smysly působit úplně jinak než  originál?

Zlatý řez

Odpověď na tuto otázku není vůbec snadná. Když se zamyslíme hlouběji začneme uvažovat o tom, co je to vůbec krása? Nejen krajiny, ale třeba i ženy nebo akvária nebo čehokoliv jiného ze světa, který nás obklopuje. Proč nás určitá kompozice kamenů nebo kořenů zaujme a líbí se nám na první pohled? A proč nás jiná kompozice doslova dráždí a nevyvolá v nás žádné zaujetí? 

Odpoveď na to, co činí vlastně svět oku líbivým a přijemným nalezl  Leonardo Pisánský známý jako Fibonacci, který žil ve 12.století. Zjistil, že veškerý svět kolem nás je sestaven podle určitého vzorce, podle určitých proporcí. Poměr mezi těmito proporcemi bývá označován jako Zlatý řez a rovná se číslu 1,618. V těchto poměrech je sestaveno nejen naše tělo, ale i listy nebo semena rostlin, ulity hlemýžďů, rohy zvířat a celý vesmír, který nás obklopuje.

Zlatý řez vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Hodnota tohoto poměru je rovna iracionálnímu číslu.

Ruka a předloktí člověka jsou v ideálním poměru 1:1,618

Listy v růžici nerostou náhodně, ale jsou seskupeny ve formě Fibonacciho posloupnosti
Zlatý řez najdeme i v umění
Krása tedy spočívá v určité symetrii nebo spíše asymetrii. Schopnost zachytit krásu ať již při fotografii nebo při malování nebo jakémkoliv jiném způsobu tedy spočívá ve schopnosti zachytit tyto poměry.

Stejná pravidla platí i při vytváření krajiny nebo-li layoutu akvária. Klíčem k úspěchu je respektování pravidla zlatého řezu. Při použití pravidla zlatého řezu  získáte čtyři různé průsečíky. Máte tedy k dispozici čtyři různé možnosti, kam umístit hlavní motiv při dodržení pravidla zlatého řezu.  Hlavním motivem může být kompozice z kamenů, kořenů, rostlin nebo kombinace zmíněných objektů.
Hlavní motiv umístime do jednoho průsečíku a do dalšího z průsečíků umístime vedlejší motiv v pozadí, který hlavní motiv opticky vyvažuje.

Díky tomu vytvoříte v akváriu hloubku a vyváženost přesně tak, jak je tomu v přírodě.

Jak přesně postupovat při výpočtu zlatého řezu v akváriu, najdete přehledně v tomto článku Výpočet zlatého řezu při skládání kompozice akvária

Hlavní motiv - kámen, je umístěn v průsečíku zlatého řezu

Akvárium si můžeme polepit páskou podle pravidel zlatého řezu. Snadno tak uvidíme, kam umístit hlavní body kompozice

Pravidlo třetin

Pravidlo třetin nám také pomůže vytvořit stetickou podívanou a tato metoda je  jednodušší na zjištění čtyř hlavních průsečíků. Stačí  strany akvária a a b vydělit třemi a vytvoříme linie, podle kterých se řídíme při vytváření kompozice akvária.

Na obrázku máme čtyři průsečíky, ve kterých jsou umístěny hlavní body zájmu
Je dobré si pamatovat, že sokolní svět "čteme" zleva doprava. tudíž je lepší umístít hlavní bod zájmu do leva.

Druhy kompozic

Nejde jen o to umístit do zlatého řezu esteticky  působící co nejvýraznější objekty. Je důležitý dodržet i poměr zlatého řezu např. mezi prázdným a plným prostorem. Prázdným prostorem jsou myšlena místa neosázená nebo pokrytá nízkým kobercem rostlin. Podle uspořádání prázdného a plného prostoru rozeznáváme tyto základní kompozice. 

Konkávní - Hlavní body jsou po stránách a uprostřed je prázdný prostor tzv. údolíčko
Konvexní - Hlavní bod je umístěn ve středu. Nádrž má kopcovitý charakter.
Trojúhelníková - Kompozice má tvar trojúhelníků. Z výše postaveného bodu se lineárně táhne k níže postavenému bodu.

Rady na závěr

Pokud tedy chcete vytvořit opravdu pěkně vypadající akvárium, doporučuji postupovat podle následujících rad:

  1. Rozhodněte se s jakým materiálem chcete pracovat. To znamená, jaký zvolíte substrát, kameny a kořeny. Vždy se řiďte zásadou, že barva kamenů a kořenů by měla barevně ladit se substrátem, jinak layout nebude vypadat přirozeně.
  2. Zvolte si výsledný typ kompozice podle umístění prázdného a plného prostoru. Tedy zda centrální kompozice, obvodová nebo trojúhelníková.
  3. Promyslet si umístění kořenů a kamenů tedy tzv. hardscape., tak aby byly respektovány pravidla zlatého řezu. Nejlépe je plánovanou scenerie předem rozkreslit a vytvořit jakýsi stavební projekt.
  4.  Vyberte vhodné rostliny podle podmínek jaké jim jste schopni v akváriu poskytnout a také podle estetických požadavků pro vybraný layout.

V dalším díle se budeme podrobněji věnovat kompozici kamenů a substrátu tedy tzv. hardscape.

Autor článku: Karel Rataj